Na internetu najdeme mnohé o nastavení posedu na kole. Jisté však je, že návody jsou víceméně stejné a kdo nemá správně nastaveno sedlo a to ostatní, tak jako by nebyl!

Pro jednoduchost a názornost připojuji návod který není nikterak složitý a je to kompilát ze třech článků, které jsou na internetu.

Jak zvolit správnou velikost kola

Velikostí kola se rozumí délka jeho sedlové trubky. Uvádí se v palcích, centimetrech nebo jako označení S, M, L, XL, XXL.

Základním parametrem je výška postavy jezdce. Individuální přizpůsobení je potom možné správnou volbou sedlovky a představce.

výška postavy v cm výška rámu
do 165 cm 15″, 16″, S, do 44 cm
160-170 cm 17″, 18″, M, do 48 cm
170-185 cm 19″, 20″, L, do 52 cm
185-200 cm 21″, 22″, XL, do 55 cm
nad 195 cm 23″, 24″, 58 – 61 cm
 

Nastavení posedu

K tomu, aby naše šlapání bylo co nejvíce efektivní, potřebujeme mít správně nastavenou polohu sedla. Rozumíme tím výšku, předozadní polohu a horizontální polohu sedla. Z vlastní zkušenosti vím, jaké problémy mohou vznikat kvůli špatně nastavenému posedu. Odřeniny, opruzeniny nebo vředy, to není nic příjemného a dokáže to jízdu pořádně znechutit. Takže pokud chcete mít z cyklistiky co nevětší požitek, dbejte správného nastavení. Nastavení sedla je velice jednoduchá věc, která vám zabere nanejvýš pár minut.

Sedneme si na kolo a jednu z klik dáme rovnoběžně se sedlovou trubkou (to je ta, ve které je zasunuto sedlo). Položíme nohu (v botě) na pedál patou. Noha pod kolenem se nám musí při pohybu dozadu mírně propínat. Asi tak 6 cm. Nesmí být zcela natažena ani více skrčena. Pokud budete mít nohu zcela nataženou, budete mít sedlo příliš vysoko a můžete na kole při jízdě tzv. přesýpat. Tedy zadek se vám bude přesouvat ze strany na stranu. Také se někde uvádí, že měření byste měli provádět bosou nohou.

Pro správné nastavení výšky sedla předpokládáme, že máte správně vysoké kolo. U horského kola dnes neexistuje zásadní pravidlo, jak vysoké kolo má být. Je způsobeno mnoha variantami staveb rámů. Již dávno se kola nevyrábí pouze s klasickým trojúhelníkem hlavních rámových trubek. Jsou kola sloopingová (horní rámová trubka je dozadu skloněna), různě odpružená a podobně. Sedlovka by měla být vysunuta z rámu alespoň 10 cm, spíše více. Současně preferujeme kolo co nejmenší s ohledem na tuhost rámu. Menší kola také vypadají lépe. Pokud budete mít kolo menší, řídítka budete mít níže než sedlo (nebo alespoň ve výši sedla), což je správné.

Jste-li čahoun a nemůžete sehnat velké kolo, nemáte jinou volbu, než sedlovku vytáhnout do správné výše hodně vysoko, případně si pořídit delší. Přemýšlejte ale, jestli není na vás kolo současně příliš krátké. Dejte pozor na limit maximálního vytažení, který bývá na sedlovkách označen. Překročíte-li ho, můžete poškodit rám v místě upnutí sedlovky sedlovým šroubem v rámu, což se často děje, zvláště u duralových rámů. Správně má být sedlovka zasunuta minimálně tak, aby její spodní okraj byl alespoň trochu pod dolním okrajem horní rámové trubky. Jestliže jste však přesto nuceni vytáhnout sedlovku až po limit, je na zvážení, zda kolo není na vás příliš malé a tím i současně krátké. Ne vždy se dá dohnat příliš krátký rám delším představcem, který uchycuje řídítka k rámu. Vytažení sedlovky vzhledem k vaší postavě si v obchodě vyzkoušejte.

Správný posed vám umožní zalehnout za řidítky a výrazně tak snížit čelní odpor vzduchu a přitom netrpět bolestmi v kříži. Jsem přesvědčen že aerodynamický posed ocení i bikeři. Mezi nájezdem do terénu se často přesouvají i po silnici. Čím rychleji jedeme, tím více vzrůstá odpor vzduchu a tlačí nás tak do nejaerodynamičtější pozice. Pokud nás jede více, vyplatí se schovat za záda spolujezdců. Záhy zjistíme, že se tam tolik nenadřeme a dokonce můžeme trochu slevit ze svého aerodynamického posedu a narovnat si v závětří záda. Této základní cyklistické dovednosti se říká jízda v háku.

Poloha chodidla na pedálu

Sedlo již máme správně vysoko a tak se podíváme, jak jsou umístěna vaše chodidla.
Protože většina z vás již používá nášlapné pedály, tak je potřeba začít u zarážek, které se šroubují na boty. Namontujeme je pouze zhruba a dobře utáhneme. Pokud šrouby přitáhneme zlehka a zarážka se vám na botě bude hýbat, může se vám stát, že nohu z pedálu již nevycvaknete a budete tak nuceni spát, jíst a chodit do bijáku s pedálem na noze. Nohu musíte mít na pedálu absolutně rovně, rovnoběžně s klikou. Jinak třeba budete šlapat s koleny od sebe. Nebo budete vypadat jako kachna. Pomiňme skutečnost, že si otíráním boty o kliku smažete nápis na vašich drahocenných klikách. Kloub palce na chodidle má být nad osou pedálu. Ani před ní, ani za ní.

Nastavení předozadní polohy

Teď ještě musíme zkontrolovat, jestli máme ve správné poloze sedlo (vodorovný posun) s ohledem na pedály.

Nohy dejte na pedály nebo zacvakněte do kufrů, tak jako byste chtěli šlapat. Kliky protočte do vodorovné polohy. Budete potřebovat dlouhý rovný předmět, nejlépe olovnici. Spusťte ji na osu pedálu. Osa pedálu by se měla shodovat s vrcholem kolenní čéšky.

Vodorovná poloha sedla

Poslední věcí, jak docílit správného posedu, je nastavení vodorovné polohy sedla buď za pomoci vodováhy, nebo porovnáním s čímkoliv, čeho je předpoklad, že to bude vodorovné, jako je okenní římsa, nábytek apod.

Sedlo má být vodorovně. Ani špičkou dolů, ani nahoru. Pokud ho budete mít do kopce (špičkou nahoru), tak si vaše cenné pohlavní orgány užijí, zadek bude klouzat dozadu a budete mít snahu se neustále rukama přitahovat dopředu. V opačném případě se sedlem z kopce (špičkou dolů) se zase budete neustále rukama odtahovat. V obou případech vás mohou začít bolet ruce a břišní svaly a vy nemusíte chápat proč.

Délka představce, jeho výška a sklon

Závisí na vaší postavě. Rozhodující je délka paží. Opět použijeme základní pravidlo. Sedneme na svůj stroj, nyní už se správně nastavenou výškou sedla. Kliky protočíme do polohy, kdy je pravá klika ve shodném úhlu jako dolní rámová trubka. Měla by s ní být v zákrytu. Pravá noha je tak pokrčena v koleni. Současně se chytneme za rohy řidítek a pokrčíme ruce v loktech. Pokud se v tomto postavení dotýkáme pravým kolenem špičky pravého loktu mělo by to být v pořádku. Příliš nízko posazená řidítka mohou způsobovat bolesti v zádech, zvláště při déletrvající jízdě. Naopak vysoce položená řidítka neumožní upravit svůj posed vzhledem k aerodynamice. Je důležité zvolit určitý kompromis mezi pohodlím a aerodynamikou.

Několik rad

Nastavte si doma posed podle našeho návodu, dejte si do kapsy potřebné nářadí a jeďte se projet kolem baráku. Zkuste si, jak se vám jede a posed průběžně dolaďte. Než prodáte své staré kolo, na kterém se vám dobře sedí (samozřejmě správně sedí), změřte si na něm základní vzdálenosti. Výšku sedla od středové osičky a vzdálenost špičky sedla od řídítek. Rozhodně neměňte výšku sedla od země, protože takřka každé kolo má střed umístěn od země v jiné vzdálenosti. Záleží to na geometrii stavby rámu. Na novém kole budete sedět stejně dobře a ušetříte si práci s nastavováním stejného posedu na novém kole. Přendejte si na nové kolo své sedlo ze starého kola, na kterém jste několik let seděli. Nač přesvědčovat zadek, že to nové sedlo je lepší a že si musí zvyknout na jiné, o kterém nejste přesvědčeni, že bude lepší. I váš zadek si dost pamatuje. Při nastavování zarážek na botách myslete na to, že již při prvním utažení se vám do boty vytlačí drážky ze zoubků na spodní straně zarážek a zarážky budou při jejich přestavení chtít sklouznout opět do první polohy. Když už hýbete se sedlem nahoru a dolů, namažte si sedlovku v délce, která je zasunuta v rámu, vazelínou. Za dva roky se rozhodnete ji vyndat a můžete být překvapeni, že vám do rámu zaroste tak, že vám nic nepomůže ji vyndat. Mažte ji i v průběhu roku, zvláště tehdy, pokud jezdíte i v zimě. Správný posed není pro vaše svaly vše. Ještě musíte dobře šlapat. Na kole se sedí klidně a snažíme se, aby kolo poháněly jen nohy (co také jiného?) a ne pohyby celého těla. Chodidlo na pedálu musí být v každé poloze otoční klik mírně skloněno dopředu. Neprošlapáváme tedy na paty dolů, ani nešlapeme příliš špičkami. Pokud budeme mít správný posed a nejste dřevák, chodidla se vám sami budou otáčet ve správné poloze. Pro nácvik správného šlapání je vhodné pořídit si cyklistické válce, které nekladou při jízdě takřka žádný odpor. Používají se především pro rozjíždění (zahřátí organismu) před závodem, ale i pro nacvičování krouživého pohybu nohou a pro zrychlení frekvence šlapání (na lehčí převod). Všimněte si, že někteří šlapou na kole jakoby do čtverce, zkrátka hamtají do pedálů. Krouživý pohyb nohou lze nacvičit i na jiných trenažérech s vypnutím zátěže. Vše samozřejmě na svém kole se správně nastaveným posedem. Myslete na to, že pokud sedíte na kole špatně, správně šlapat se nikdy nenaučíte. Říditka musí být dostatečně široká. Ne moc úzká, abychom neměli ruce moc u sebe,stlačovali si hrudník a špatně dýchali. Ani ne moc široká, aby se nám s nimi dobře manévrovalo například mezi stromy. V zásadě trochu širší než naše ramena. Pokud máte doma malou ratolest, u které předpokládáte, že bude sportovat a tedy i jezdit na kole, dbejte na to, aby již od útlého věku na kole seděla správně a nechytla špatné návyky.

Když si nastavíte správný posed kola podle našeho návodu, určitě budete spokojeni. Budete si možná zpočátku muset na nový posed zvyknout, protože jste do této chvíle seděli na kole špatně, ale za krátko poznáte, který posed je lepší. Není to vlastně náš návod, ale zkušenosti celé generace cyklistů, které rozhodně platí i dnes pro horská kola. Je totiž jedno, jestli jedete na silničním, dráhové, cyklokrosovém nebo horském kole. Vždy musíte šlapat správně a vaše svaly musí být v optimální poloze. Jenom tak podají ten nejlepší výkon a unaví se později, než při nesprávném posedu. Posed ale nejsou jenom nohy v pedálech. Je to celé tělo, které si musí na kole doslova hovět. Musí se těšit na to, až ho na kolo posadíte. Jestliže ho posadíte nesprávně, daleko vás nedoveze.

Řídítka

Tak tady to již může být trochu individuální a můžete se řídit svými pocity. Přesto však je velmi důležitá správná poloha brzdových pák. Zjistíme ji tak, že si na kolo sedneme, ruce položíme na řídítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Brzdové páky by se nám měly lehce opírat o spodní část prstů. Při takto nastavených brzdových pákách nebudeme muset ruce při brždění na řídítkách zbytečně přetáčet. Správná vzdálenost a výška řídítek vůči sedlu je trochu kompromisem a můžete se řídit podle toho, jak se vám na kole dobře sedí. Závodník je více natažen a skloněn (jezdí přeci rychle), s ohledem na aerodynamiku. Jízda na horském kole nejsou totiž jen šílené sjezdy a prudké výjezdy. Bývá to i těžká a rychlá práce po rovinách za zády kamarádů, kde budete lapat každý kousek závětří a vaše záda se hrbí před nepříjemným větrem. Pokud máte bříško, které vás omezuje dáte si jistě řídítka výše a blíže. Přesto se snažte, abyste nevypadali na kole narovnaní jako za kuchyňským stolem, nebo nebyli příliš nataženi a ostatní nabývali dojmu, že vám chtějí řídítka utéct dopředu.